Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu

Galibi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

05 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Dag 166, 20 februari
Onze allerlaatste trip.
´s morgens 8 uur door Wim naar het verzamelpunt gebracht. Wim zelf ging niet mee, maar hij had wel alles voor ons geregeld. We gingen in totaal met een groep van 13. Eerst gingen we met een bus naar Albina, een rit van 3/4 uur over een nog slechtere weg dan de afobakaweg. Dit was namelijk geen zand met veel kuilen en heuvels waar je over reed maar asfalt, met heeel veeel gaten. Aangekomen in Albina stapten we over in een boot. Vanaf Albina zou het nog 1,5 uur zijn met de boot naar Galibi. Er werd aangeraden een poncho bij de hand te houden voor eventueel opspattend water. Dit bleek iets meer water te zijn, zo’n beetje de halve rivier is bij ons in boot gekomen.
Na anderhalf uur inderdaad op Galibi aangekomen. Erg mooi strand. Daar even wat anders aangetrokken, want ondanks de poncho was ik toch aardig nat geworden. Even wat gedronken en toen maakte we ons op voor de dorpswandeling met een bezoek aan de Galibi Zoo. Dat was erg leuk we zijn langs verschillende hutjes geweest waar de bevolking zelfgemaakte sieraden verkocht en toen naar de dierentuin. Daar liepen alle dieren gewoon vrij rond. De dierentuin was afgeschermd door ananasplanten, maar naar mijn idee niet moeilijk voor de dieren om daar door of overheen te gaan toch blijven de dieren binnen de muren. We waren nog amper binnen of iemand had al een aap in zijn nek. Een aantal mensen hadden mango’s gevonden onderweg, die werden meteen ingenomen door de apen. Kleine aapjes heel schattig. Ook waren er neusbeertjes, een raaf (wij noemen ze papagaai) en kleine kaaimannen (deze wel in een kooi). Niet zo’n grote zoo dus maar wel heel leuk.
Toen we terug kwamen stond het eten al klaar. Heerlijk gegeten en toen hebben we nog een tijd zitten praten en Parbo gedronken, tot het tijd was om op schildpaddenjacht te gaan. Om half 10 vertrokken weer met een boot, alleen nu had de boot een zeil aan de zijkant wat zou beschermen tegen het water. Op het strand een tijdje gelopen op zoek naar schildpadden. We kwamen er achter dat het wel een wel erg toeristisch gebeuren was want we zijn wel 3 andere groepen tegen gekomen. Ook hebben we 2 schilpadden terug naar de zee zien lopen, die vonden het waarschijnlijk te druk. Daarna hebben we een hele tijd op het strand gelegen, dat was wel apart net of we aan het wachten waren tot de schildpad recht voor onze neus het strand op zou lopen. Na een tijdje werden we door een andere groep geseind. Toen hebben we toch nog een schildpad eieren zien leggen. Het was heel cool om te zien alleen waren er nu wel erg veel mensen bij. Om half 3 weer terug naar de boot, nu wel weer al het water in de boot. Zelfs met zeil, helemaal verzopen. Het was allemaal een beetje anders dan gedacht, maar we hebben er 1 gezien!

Dag 167, 21 februari
Best lekker geslapen. We zouden om half 9 ontbijten, maar de broodjes van de bakker waren aangebrand dus hij moest nog nieuwe gaan maken. Toen zijn we lekker gaan zwemmen in zee en hebben gezond op het strand. Ook heb ik nog wat armbandjes gekocht. Om 12 uur zijn we weer op weg naar huis gegaan.

• 09 Maart 2009 - 13:57

Ria:

Jammer dat het zo druk was bij de schildpadden.Maar gelukkig dat er toch nog een eieren legde met publiek.Samen met het kleintje op Zakynthos heb je dan toch eigenlijk alles gezien!!!