De vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu De vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu

De vakantie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

17 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

Dat is weer lang geleden dat ik een stukje heb geschreven.
Ik ben een paar dagen ziek geweest, want net als in Nederland is hier ook een kleine griepepedemie ontstaan, waarschijnlijk door al die Nederlanders die met de kerst hier waren.
Mijn twee weken kerstvakantie waren heeel leuk. Een samenvatting:

17 december
Kwamen papa, mama, oma en Demie aan. Ik heb ze opgewacht bij het appartement waar ze deze twee weken gaan verblijven. Ze zijn de allereerste gasten hier. Alles ruikt nog naar nieuw. De twee mensen die op de bovenverdieping van hun huis 4 kamers verhuren zijn super aardig en gastvrij. Toen ze aankwamen kregen we meteen eten en daarna naar bed want door vertraging, tijdsverschil en overgang van heel koud naar heel warm was iedereen super moe.

18 december
Vandaag moet ik nog gewoon naar school, maar ik had toestemming van het schoolhoofd gekregen dat iedereen mag komen kijken en dus stond ik vanmorgen om kwart over 7 bij het appartement voor de deur. De kinderen vonden het erg interessant dat mijn ouders er waren en stelde allemaal vragen heel leuk.
´S middags hebben we met Wim een trip door district Commewijne gemaakt.

20/21/22 december
Zijn we naar het binnenland geweest, om precies te zijn naar Danta Bai. Eerst hebben we zo’n 6/7 uur in de bus gezeten voor een rit die eigenlijk 4/5 uur zou duren. Daarna stapte we over in korjalen en moesten we nog een kwartiertje varen. Maar het lange reizen was wel de moeite waard geweest het was er echt heel mooi. In die drie dagen zijn we naar stroomversnellingen (sulla’s) geweest. Elke morgen gingen we lekker baden in de rivier, over het milieu maken ze zich hier niet druk. We zijn naar een indiaansdorp geweest Jaw Jaw. We hebben veel gezwommen. Lekker in een hangmat gerelaxt. Een boswandeling gemaakt waarbij we veel handige boomsoorten hebben gezien als de telefoonboom en de betadineboom. En toen op maandag weer naar huis. Omdat het best veel en hard had geregend, waardoor de weg erg was verslechterd, duurde de terugweg maar liefst 8 uur, maar het was wel een super leuke trip geweest.

25 december/ 26 december
Kerst
Mama was 25 december jarig en als verrassing gingen we naar het gala diner in Torarica. Dat was een heel luxe diner met wel 7 of 8 gangen. Ook kreeg mama een special present van Denise Jannah uitgereikt, de hele zaal ging zingen en ze kreeg een grote cadeau doos. Maar als echte Surinamer hebben we het niet meteen daaruit gepakt maar gewacht tot in het appartement. Het was een echte Torarica badjas!!

31 december
Oud op nieuw
We zijn de ochtend vroeg naar de domineestraat vertrokken. En dat was maar goed ook het was al aardig druk, er waren drumbands, south south west trad op een rijdende truck. Het had wel iets weg van Koninginnedag in Nederland. Na even rond lopen hadden we een goede plek gevonden om alles goed te kunnen zien. Zo rond half 12 begonnen ze met het afschieten van de eerste pagara’s (rood knalvuurwerk) en al snel deed iedereen mee, was een herrie en er kwam een rook vanaf. Maar wij waren goed voorbereid we hadden onze oordoppen in en natte handdoekjes gereed (voor als er echt te veel rook zou zijn) en onze camera’s gereed. We konden alles goed zien elke winkel schoot zijn pagara en er werden ook van hijskranen of vlaggenmasten afgeschoten. Maar toen kwam de winkel waar wij stonden met een grote doos naar buiten. Eerst hadden we het niet door, maar daar bleek dus ook zo’n mega pagara in te zitten. En die gingen ze plotseling afsteken, iedereen sprinte weg. Ook wij werden weg gedrukt, papa kon nog net een groot stuk karton van de doos van de grond rappen om ons te beschermen en van daarachter kon hij alles goed filmen. Het was allemaal een belevenis, die we niet zo snel zullen vergeten.
’s avonds zijn we nog naar de streetparty van het vat geweest en hebben we om 8 uur een confettikanon afgeschoten om het Nederlandse Nieuwjaar te vieren. Om 12 uur Surinaamse tijd zijn alle mensen eigenlijk thuis bij hun familie. Wij waren uitgenodigd bij Sita en Waldie en hebben daar voor de garage al het vuurwerk bekeken. En om 12 uur onze eigen pagara afgeschoten.

Het was een hele leuke/relaxte vakantie met veel leuke activiteiten, gelukkig veel mooi weer, lekker eten en niet te vergeten de pompelpoes.

• 17 Januari 2009 - 17:53

Ria:

Wat een leuke vakantie hebben wij gehad,he.Dit weekend ga ik beginnen met een plakboek te maken.Ik hoop dat ik alles af heb voor je terug bent.Want de tijd gaat nu best wel snel.

• 17 Januari 2009 - 17:56

Hella:

Hoi,
    Gelukkig dat je weer bent opgeknapt en weer online!!! We hebben natuurlijk alle verhalen al gehoord van mama,papa, Demie en oma en ook de film gekeken; geweldig hoor! Leuk, dat ze je school nog in actie konden zien en papa heeft (bij toeval!) de prachtig springende dolfijn op de film!!!!!
    Oma heeft er ook van genoten en was blij dat ze je weer even gezien heeft! Wij moeten nog even wachten, maar nog een maandje en we zien elkaar weer!!!! Nog veel plezier en groetjes van allemaal!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 18 Januari 2009 - 09:02

Demie:

Hee Tes,
    Ik mis het lekker weer daar echt heel erg. Hier is het weer een lekkere hollandse dag met veel regen. Het was een top vakantie & ik vond het heel leuk om je natuurlijk weer te zien! Jammer dat ik niet zo bruin ben geworden, haha.
    Nou je bent nu al weer heel gauw terug want het is wel leeg in je kamer hoor.
    Dikke kus(L)

• 18 Januari 2009 - 13:49

Liam:

hoi,
    ik heb gisteren een schaaktoernooi gehad en een medaille gewonnen!
    Ik deed voor het eerst mee; goed he!??
    Hoe gaat het met jou?
    Ik zie je in februari weer, oke!!?
    xxxxx