De eerste hele schoolweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu De eerste hele schoolweek - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu

De eerste hele schoolweek

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

10 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag 18, 6 oktober 2008
Nieuwe week nieuwe schooldag
Vandaag weer op de fiets naar school, het verkeer hier is een chaos ’s morgens.
Er staan hier echt teveel STOP borden maar niemand stopt. Bij elke straat die we over moeten steken gaan we steeds eerst afstappen en 3x kijken of het wel echt veilig is, want die auto´s hier scheuren gewoon door. Er zijn al veel ongelukken met fietsers gebeurd. Het is hier natuurlijk ook nog links verkeer wat anders is voor ons dus we letten extra goed op.
Op school heb ik vandaag al een meegeholpen aan een lesje Nederlands. De lerares moest even iets weg brengen dus nam ik de klas even over en stelde vragen over een verhaal dat ze hadden gelezen. Het was heel leuk.
Verder heb ik rekenwerk nagekeken, aardrijkskunde boeken gekaft en ben ik de rij met zwakke kinderen gaan observeren en helpen.
´s avonds weer lekker bij Gisla gegeten. Even het eerste mailtje naar school gestuurd om ze van alles op de hoogte te brengen en dan weer lekker gaan slapen.
Oja vandaag ook voor het eerst de vlaggenparade meegemaakt. ´S morgens voor de lessen gaan alle kinderen naar buiten, ze staan in rijen met de kinderen van de groep om de vlaggenstok in het midden van het plein heen. De 6e klas heeft vandaag de vlag op gehangen en terwijl ze dat doen zingen ze het volkslied. Ik weet eigenlijk niet of de 6e klas de vlag elke dag ophijst of dat er wordt gerouleerd.

Dag 19, 7 oktober 2008
Weer nieuwe ervaringen opgedaan, ik zie echt nog elke dag nieuwe dingen. Vandaag had mijn klas tekenen, dat krijgen ze van een aparte juf, ze krijgen ook muziek van haar. Heel leuk, maar het was wel een moeilijke opdracht voor deze groep. Ze moesten kaders maken in hun schrift waarin ze dan verschillende kleuren van licht naar donker moesten tekenen. Die kaders moesten allemaal even groot zijn, maar omdat de kinderen allemaal verschillende formaten schriften hadden, moesten ze het zelf uitrekenen. Dat werd dus een grote chaos, wat er toe leiden dat de echte juf en ik de meeste kinderen aan het helpen waren.
Verder vind ik dat de kinderen hier heel erg als jong volwassen worden beschouwd, meer zoals ze in Nederland tegen de middelbare scholieren doen. De kinderen hier moeten hun eigen boeken en schriften kaften en bewaren deze thuis. Ze moeten een agenda mee hebben (daarin moeten ze hun huiswerk schrijven, plus hun rooster zodat ze niet elke dag alle boeken en schriften mee naar school hoeven te nemen.) Wanneer ze een schoolboek kwijt zijn geraakt word het kind daarop aangesproken, niet de ouder (dat komt ook omdat de ouder bijna nooit tot nooit op school komen.) De gemiddelde leeftijd in mijn klas is 10 dan moet je toch niet al zo veel verantwoordelijkheden dragen. Maar dan hoor je lekker lol te maken, te spelen.
Dat was vandaag, morgen ga ik met een aantal kinderen een drama lesje doen, heb ik zin in. Ik hoop dat het goed gaat.

Dag 20, 8 oktober 2008
Vandaag had ik een jarige in mijn klas. Larissa werd 9 jaar, wat ik grappig vond als iemand jarig is mag hij/zij z’n eigen kleren aan en niet het schooluniform. Ze had een hele grote taart meegebracht voor de leerkrachten en zakjes met snoepjes en soft (zo noemen ze hier frisdrank) voor de kinderen uit de klas. Wat ik wel apart vond ze begonnen met Happy Birthday zingen, daarna volgde 2 Surinaamse verjaardagsliedjes en dat was het, geen Nederlands liedje dus.
Ik heb mijn lesje ook uitgevoerd, met 4 kinderen ben ik buiten gaan zitten onder de bomen. Dat was handiger, omdat ze hier op school niet in groepjes werken en ik anders de rest van de klas te veel zou storen. Het lesje was Disney hints (zelfgemaakt), Disney figuren uitbeelden dus. Mevr. Paiman kwam soms langs om foto´s te maken en te kijken hoe het ging. Het ging eigenlijk heel goed, de kinderen vonden het heel leuk. Opvallend vond ik was dat ze allemaal even enthousiast waren en uitbundig met uitbeelden, terwijl 2 van de kinderen in de klas altijd heel rustig en stil zijn. We hebben wel afgesproken dat ik de volgende keer een lesje op een ander tijdstip ga doen, zodat Mevr. Paiman meer tijd heb om me goed te kunnen beoordelen, nu kwam ze snel langs wanneer ze de rest van de klas aan het werk had gezet. Maar het was natuurlijk nog maar de eerste keer, het blijf hier de hele tijd een beetje zoeken naar wat handigste manier is.
Verder heb ik vandaag een eigen rij in de klas gekregen. Daarin zitten alle zwakke kinderen, zo kan ik hun goed extra helpen en aandacht geven.

Oja, ze willen graag een mediatheek open hier op school. Daarom hebben ze nu de kleurkaartenactie elk kind krijgt een kleurkaart mee naar huis. Daarop staan vakjes van 25 cent of 1 srd (in totaal is de kaart 10 SRD waard, wat maar 2 euro 50 is) die de kinderen moeten inkleuren, dat moeten ze doen wanneer ze iemand hebben gevonden bijv. een vader, moeder, oma, opa die hun dat geld wil geven. Ik vond het een heel leuk systeem.

Dag 21, 9 oktober 2008
Ik was amper de klas binnen vanmorgen of Ka Keung (een Chinees jongentje) met wie ik gister een lesje had gedaan kwam op me af: Juf gaan we vandaag weer daarheen, wijzend naar de banken onder de bomen, was leuk gister. Zo lief vond ik dat. Weer wat nieuws ontdekt:
Ik heb het er ook al met mijn praktijkbegeleidster over gehad, de kinderen lijken hier veel minder zelfstandig dan in Nederland. Wat ik in Nederland van hoorde deden de kinderen veel zelf in de bovenbouw en moesten ze alleen nakijken. Nou hier is dat dus echt niet zo, als je ze het zelf laat uitzoeken wordt het een zooitje, ze begrijpen het gewoon niet. Veel luisteren ook niet of ze horen het gewoon niet, ze sluiten zich af. Er was bijvoorbeeld wel 10 keer vertelt dat de onderste regel vrijgelaten moest worden, ik denk dat ik wel tegen zo’n 15 kinderen heb gezegd dat ze dat nog moesten doen, terwijl het ook op het bord stond.
Verder heb ik vandaag weer een les overgenomen, nu lezen. Dat vond ik zelf wat minder goed gaan. Mevr. Paiman vroeg of ik met de kinderen wilde gaan lezen. Dat heb ik gedaan. Ik vond het moeilijk, omdat de leerkrachten hier gewoon standaard schreeuwen, omdat het zo rumoerig is door de omliggende klaslokalen. Als de leerkrachten boos zijn schreeuwen ze gewoon nog harder, dus dat is even inkomen voor mij. Ook was het voor mij voor het eerst voor een hele klas. Ik moest de kinderen beurten geven, met lezen, maar de kinderen zelf praten weer wel heel zacht, de rest van de klas moest dus goed meelezen. Nadat ze gelezen hadden moest ik ze vragen om kort uit te leggen waarover ze hadden gelezen. Dat vond ik ook lastig, ik moest en op het kind letten dat uitlegde anders verstond ik het niet en op de rest van de klas anders gingen ze klieren. Ik ben nog niet zo goed in overschreeuwen en waarschuwingen geven, maar het was natuurlijk ook pas de eerste keer. Waar het ook nog aan ligt dat de kinderen niet zo goed opletten was, omdat het het allerlaatste uurtje was en ze moe waren en graag naar huis wilde.

Dag 22, 10 oktober 2008
Vandaag hebben de kinderen niet veel les gehad de school sloot namelijk al om 10 uur. Dat kwam omdat de leerkrachten vergadering hadden, ze hebben hier gewoon vergadering onder schooltijd. Ze willen hier wel ook gaan invoeren vergaderingen naar schooltijd te houden, maar de leerkrachten zijn daar op tegen, ze vinden het heel raar. Ik mocht ook bij de vergadering aanwezig zijn. Dat vond ik heel leuk om te zien, ik heb nog nooit in Nederland een schoolvergadering meegemaakt, maar hier zal het waarschijnlijk wel weer heel anders gaan. De leerkrachten zaten allemaal achterin de klas terwijl de directrice helemaal voorin zat te praten. Iedereen giegelde heel veel en praatte door elkaar heen. Heel apart, soms zei ze ook het lijken net de kinderen in de klas, zo druk als ze zijn. Er zat ook geen duidelijke volgorde in de vergadering, van te voren werden wel de punten in een volgorde op gezegd maar vervolgens werden ze allemaal door elkaar behandelt. Lekker chaotisch dus om een notulen bij te houden, maar heel leuk om een keertje mee te maken.

  • 11 Oktober 2008 - 07:40

    Opa En Oma:

    Tessa wat een week--
    goed gedaan meissie,
    de kinderen laten je straks niet meer gaan.
    groetjes en liefsxxxx

  • 11 Oktober 2008 - 09:08

    Ria:

    wat maak je veel mee zeg in 1 week.en steeds maar oplossingen zoeken voor situaties die hier niet snel zullen voorkomen.top,hoe je alles oplost.xxx

  • 11 Oktober 2008 - 09:45

    Hella:

    Hoi Tessie,
    O jee, overstroming; dat zal nog weleens voorkomen in de tropen!
    Dus leg je belangrijke dingen maar snel op de bovenste planken!!!
    Leuk dat je al les mocht geven aan de hele groep, want dat is natuurlijk weer heel anders als aan een klein groepje!
    Ook in Nederland hebben ze trouwens (bij ons op school) al agenda's hoor.
    Vanwege een betere aansluiting op de middelbare school en het zelfstandiger leren werken, moet de kinderen inderdaad al steeds jonger dingen zelf doen.
    Het werkt wel beter als de kinderen naar de middelbare school gaan, maar is inderdaad ook soms wel veel voor een kind van 10.
    Rhianne heeft nog persoonlijk nieuws, dat volgt hierna!!
    Succes hoor juffie; zet hem op!!!
    xxxx

  • 11 Oktober 2008 - 09:51

    Rhianne:

    Hee, hoe is het daar?
    Ik heb rood gips!!!
    Heb met skaten mijn pols gebroken; stom takje zat tussen de wielen, dus ik smakte zo voorover op mijn arm! Nu drie weken gips, dan is het hopelijk weer over.
    (twijgbreukje!)
    Helaas moet ik wel mijn partijtje uitstellen, want ik zou gaan schaatsen en sporten is ook even over; dat is wel balen!
    Vanavond ga ik naar holiday on ice met mijn vriendin, dus dat is wel weer leuk!!
    Nou succes op school en fijn weekend!
    xxxxx

  • 11 Oktober 2008 - 10:00

    Liam:

    hee hoe is het in suriname? ik heb vandaag gevoetbald maar wel 7-3 verloren wat eet jij?
    komt sinterklaas daar?
    xxxxxx liam

  • 11 Oktober 2008 - 10:17

    Paul:

    Tessa - sounds like an interesting week !! Is it the rainy season there at the moment - or is that still to come ?
    Fijne weekend !!

  • 15 Oktober 2008 - 11:41

    Sabrina:

    wat een week zeg, en ook nog overstroming maar hopen dat het niet erger word. je heb echt weer leuke verhalen en wel leuk dat je al veel dingen mag doen. veel succes juf tessa

    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 April 2009

Weer thuis!

26 April 2009

Afscheidsetentjes

05 Maart 2009

Afscheid stage

05 Maart 2009

Galibi

05 Maart 2009

Dierentuin
Tessa

Actief sinds 04 Sept. 2008
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 22209

Voorgaande reizen:

19 September 2008 - 27 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: