155 jaar Chinese immigratie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu 155 jaar Chinese immigratie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu

155 jaar Chinese immigratie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

28 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag 32, 20 oktober 2008
Vandaag is het 155 jaar Chinese immigratie. Een feestdag en dus hebben we vandaag vrij van school. Om 3 uur zijn we door Wim en zijn vriendin opgehaald en richting stad gereden. Op het onafhankelijkheidsplein stond een groot podium. Toen we aankwamen was south south west, een bekende band hier, aan het optreden. Erg gezellige muziek, we kenden ook al best wat liedjes omdat je die muziek hier heel veel hoort. (Wat wel grappig is, we zijn er achter gekomen, toen we op internet naar deze band zochten, dat ze ook nog niet zo lang geleden in Zaandam, in de kade, hebben opgetreden) Rond 6 uur begonnen de echte optredens, gestart met een typisch Chinese drakendans. Verder kwam er een kinderkoor, een leeuwendans, een Surinaamse komiek praatte de boel aan elkaar het was heel leuk. Na 3/4 uur staan kregen we echt erge pijn in onze rug dus zijn we wat eten gaan halen en kijken of we ergens konden zitten. In de lange rij voor het eten kwamen we de 4 stagiaires weer tegen. Bij hun in de rij aangesloten en toen gaan eten. Na het eten zij we weer terug gegaan naar het podium. Daar was nu een optreden van een groep bestaande uit alle bevolkingsgroepen van Suriname, ook erg leuk om te zien. Rond 8 uur zei Wim dat we het beste richting het vuurwerk konden gaan lopen. Toen we bij de plaats aangekomen waren waar vorig jaar het vuurwerk was volgens Wim lag nu niks. Wat bleek het hele vuurwerk was aan de andere kant, toen het om half 9 begon stonden we nog verder weg dan wanneer we bij het podium waren blijven staan. Maarja was wel grappig eigenlijk en we konden het toch wel goed zien. Er was maar een beetje siervuurwerk, maar het grootste bestond uit knallers. Het spektakel was de 155 meter lange pankra (of zo iets, een strijker in het Nederlands). Wat een knallen en veel rook! Na het vuurwerk was het feest afgelopen, we zijn met z’n alle nog wat in Starzz gaan drinken en daarna naar huis gegaan. Morgen weer een gewone schooldag.

• 28 Oktober 2008 - 20:05

Ria:

Je staat er leuk op hoor met de draak.
    Wat een kleurig schouwspel op dat podium,weer een hele belevenis.

• 03 November 2008 - 17:24

Edwin:

Weer een avontuur erbij, de stage gaat nog steeds naar wens he?