Verjaardag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu Verjaardag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu

Verjaardag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

30 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag 67, 23 november 2008
’s avonds uit eten geweest met Wim. Alvast voor mijn verjaardag. We gingen naar Mirosso een Indische restaurant erg lekker gegeten. Daarna kreeg ik als verjaardagscadeau een tochtje over de brug bij nacht. Dat was mooi, op het hoogste punt als je terug naar de stad rijd komt er echt een zee van lichtjes op je af heel mooi.

Dag 68, 24 november 2008
Vandaag ben ik JARIG!!
Van het schoolhoofd mochten we wat later op school komen, zodat ik rustig kon ontbijten en mijn cadeautjes uitpakken. Bedankt iedereen voor de kaarten, cadeautjes en e-mailtjes, heel lief!!
Gister had ik al pannenkoeken gebakken voor de kinderen. Die moesten dus mee, suiker en stroop voor erop moest mee, de cdspeler (voor stoelendans), bordjes en bekertjes. We werden door Wim naar school gebracht. Onderweg moest ik nog even drinken kopen voor de kinderen en cake ophalen (die afgelopen woensdag had bestelt) voor de leerkrachten. Uiteindelijk rond half 10 op school aangekomen. Met veels te veel spullen, gelukkig kwam er net een jongetje uit mijn klas het register bij het schoolhoofd brengen, dus hij kon ons helpen dragen.
Toen ik de klas in kwam begonnen ze meteen heel hard te zingen. Ik werd gefeliciteerd door mevr. Paiman en kreeg een cadeautje van haar en de klas. Ook stonden er allemaal bloemen van kinderen. Na het zingen deelde ik samen met mevr. Paiman mijn pannenkoeken uit. Eerst allemaal op een bordje daarna ging ik langs met suiker of stroop. Er was alleen een klein probleempje, ze noemen hier limonade of sap stroop en sommige vonden het dus heel gek dat ik vroeg of ze stroop op hun pannenkoek wilde. Maar dat was al snel weer opgelost en jongetje dat in Nederland heeft gewoond legde uit dat het Nederlands was en een soort honing, heel lekker. Toen iedereen hun pannenkoek op had ging ik met wel 7 kinderen de klassen rond. 2x2 voor het dragen van de kratjes drinken (die ik bij het schoolhoofd had bestelt), 2 droegen elk een cake en 1 droeg de servetjes. We gingen langs alle leerkrachten op een gegeven moment kreeg ik nog meer bloemen, dit keer van het personeel.
De kinderen hadden vandaag trouwens allemaal hun eigen kleren aan. De lessen stopte om 10 uur (bij mij iets eerder) en dan gingen ze alvast per klas met gym, spelletjes of eten Onafhankelijkheidsdag vieren. Wij deden spelletjes in de klas die ik al had bedacht voor mijn verjaardag. Eerst samen met de kinderen alle tafels aan de kant geschoven. Ik wilde beginnen met de stoelendans, had in de pauze getest of de cdspeler het deed, maar toen ik wilde beginnen was de stroom in de hele school uitgevallen. Toen zijn we in de kring gaan zitten. We gingen knipoogmoordenaartje doen, sommige kende het al maar voor de andere legde ik het nog even uit. Omstebeurt ging er 1 iemand op de gang, ik wees dan de moordenaar aan en zo speelde we verder. Na een aantal keer merkte ik dat niet iedereen het meer leuk vond en ging ik verder met het volgende spel. Dit was doorfluisteren, de kinderen vonden het een heel leuk spel. Ik vond het ook wel grappig dat het hier heel anders gaat dan dat ik het wel eens in Nederland deed. In Nederland komen er uiteindelijk hele rare woorden uit die vaak niet eens bestaan. Hier ging het zo:
eerste zin: De hemel is blauw… er kwam uit: De auto is blauw
tweede zin: De gordijnen zijn oranje… er kwam uit: De gordijnen zijn blauw onderweg waren ze ook nog groen.
Heel apart hoe er steeds maar 1 woordje totaal anders kan zijn.
Na de tweede pauze deed de stroom het weer en konden we gelukkig toch nog de stoelendans doen. Iedereen deed mee en het was heel leuk. Kinderen van andere klassen kwamen allemaal voor de ramen en deur staan kijken, want ze doen hier bijna nooit dingen met muziek dus dit was wel interessant. We gingen zelfs nog even door toen de bel al was gegaan. Ik werd nog door een aantal ouders gefeliciteerd, ook door een Nederlandse opa van een jongetje uit mijn klas die hier nu in het land was. Heel leuk. Alle kinderen waren naar huis en een enorme chaos klas was achtergelaten, maar dat zetten we woensdag wel weer goed. Ik vond het een heel leuke verjaardag op school.
Ik was nog amper thuis, eerst met alle bloemen en spullen mezelf in een taxi gepropt. Of ik werd al gebeld 2x achter elkaar en allemaal zingen heel leuk:).
Rond een uur of 7 bij Gisla gaan eten en daarna met z’n alle naar de bowlingbaan. Dat was ook heel gezellig. ’S Avonds gingen we nog met Suti uit. We wilde naar zsa zsa zsu maar die bleek dicht te zijn. Met z’n allen dressed up en was het dicht, toen maar wat bij het cafeetje ernaast gaan drinken. Daar was karaoke dus ook niet zo’n succes, maar we hebben wel gelachen. Rond 3 uur lag ik in bed, een geslaagde verjaardag.

  • 12 December 2008 - 20:15

    Marie Kleij:

    Hoi Tessa,
    Ja ik was van plan voor je verjaardag een mailtje te sturen ( ik was even bij je opa en oma geweest en een jarige kleindochter is dan natuurlijk onderwerp van gesprek. Dat hebben die ouwetjes ( ook ik hoor) allemaal nu eenmaal.
    Geniet straks van een fijn Kerstfeest ( wat zal dat anders zijn). Ik zal je dus niet in de Grote Kerk in Westzaan zien.
    Heel veel succes toegewenst.
    Hartelijke groet,
    Marie Kleij ( vriendin van Ria en Louis)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 April 2009

Weer thuis!

26 April 2009

Afscheidsetentjes

05 Maart 2009

Afscheid stage

05 Maart 2009

Galibi

05 Maart 2009

Dierentuin
Tessa

Actief sinds 04 Sept. 2008
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 22210

Voorgaande reizen:

19 September 2008 - 27 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: