Kinderdag en Kerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu Kinderdag en Kerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tessa Gruijs - WaarBenJij.nu

Kinderdag en Kerst

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Tessa

14 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag 79, 5 december 2008
Kinderdag!!
De kinderen mochten vandaag allemaal weer in hun eigen mooie kleding op school komen. Tot half 10 hadden ze nog les. We hebben geschiedenis gedaan en nog weer staartdelingen herhaald. Toen begon het feest vanaf half 10 gingen we eten. Zoals op elk feest ook op kinderdag veel eten. Chelsea vierde ook haar verjaardag, dus we begonnen met zingen. Taart eten, bitterballen hadden kinderen gebracht, patat, andere hapjes, koekjes, spekkies, pudding echt heel veel. Ook mevr. Paiman en ik hebben er van gegeten, erg lekker.
Om 10 uur zouden de kinderen gaan slagballen. Alle hogere groepen vanaf de 4e klas gingen per klas tegen elkaar slagballen. Wij moesten dus tegen 4a. Maar het is Suriname dus 10 uur werd uiteindelijk 11 uur. Daarvoor tijdens het eten kwamen mevr. Paiman en ik achter dat veel kinderen helemaal niet wisten hoe slagbal gespeeld moest worden. Ze hadden het nog nooit gedaan. Ik ben toen met ze naar buiten gegaan en heb ze naar de 6e klas laten kijken, terwijl ze keken heb ik in het zand met mijn voet verschillende honken gemaakt en zo met handen en voeten uitgelegd wat de bedoeling was. Toen gingen ze echt spelen, de gymjuf legde ook nog een keer de regels uit en klaar waren ze voor het spel. De 4e klas ging trouwens de bal niet slaan maar gooien. Uiteindelijk heeft klas 4a gewonnen en waren mijn kinderen heel boos. Ze riepen de hele tijd: “ZE SPEELDE FOROE JUF!!” Ze hadden wel een beetje gelijk. 1 jongetje is na een tijdje zelfs in huilen uitgebarsten, dat vond ik wel echt zielig. Gelukkig was het snel weer over toen ze weer lekkers kregen en ook ik ging cadeautjes uitdelen. Uit Nederland heb ik van die lichtgevende staafjes die je als armband kan maken meegenomen en vond het wel een mooie gelegenheid om die uit te delen. Ze kende het allemaal niet en vonden het heel leuk. Iedereen had hem omgedaan. Daarna hebben de kinderen nog alle repetitie schriften uitgedeeld, met toetertjes van het uitdelen van Chelsea veel lawaai gemaakt en toen was de schooldag al weer om. Nadat iedereen weg was en we hadden opgeruimd zijn mevr. Paiman en ik even op een stoel geploft en wat gaan drinken, het was een drukke maar wel erg gezellige dag geweest.

KERST
Dag 77, 3 december 2008
Vandaag kregen we via een kind een kerstboom in de klas. Het is me al opgevallen dat alle bomen door de hele school (voor de duidelijkheid ze zijn allemaal nep) super netjes versiert zijn, met precies de goede ballen en slingers, meestal gedaan door de juf zelf. Ik vind dat niet leuk, gelukkig had mevr. Paiman ook niet alleen maar heel nette ballen, maar juist allemaal verschillende kleuren en vormen. Ik merk steeds meer hoeveel mevr. Paiman en ik op 1 lijn liggen met dingen. Ik heb alleen de kerstboom uitgepakt en alle takken goed gezet daarna heb ik de kinderen die klaar waren met hun werk laten versieren. Het is een echte kinderboom geworden met veel verschillende kleuren en slingers, maar dat is juist leuk vind ik.

Dag 84, 10 december 2008
Vandaag ga ik met de klas kerstknutselen. Kerst speelt hier veel meer dan sinterklaas/kinderdag. Al sinds eind november begint de kerstversiering uit de kast te komen en hoe grootser hoe beter lijkt soms wel.
Ik heb de klas in groepjes verdeelt, dat doen ze hier bijna nooit, maar ik vond het wel gezellig en voor deze opdracht wilde ik ze laten samen werken. 3 groepjes van 5 en 2 van 6, elk groepje kreeg een ander zakje op tafel met daarin de materialen. Elk groepje maakt dus iets anders:
- kerstman mobile van papier en watten
- kerstster van theezakjes
- kerstslinger, engeltjes die ze zelf kunnen versieren
- kerstkaart, met stickers en papier
- kerstkaars beschilderen en kaarsenstandaard maken
Ik legde elk groepje apart uit wat ze moesten doen, ik had al veel voorbeelden gemaakt dus veel uitleg was niet nodig. Alle kinderen gingen aan de slag en ze hadden er veel plezier in. Het is allemaal goed gelukt, niet te moeilijk en ook niet zo dat ze binnen 2 tellen klaar waren. Ik heb alle gemaakte werkjes opgehangen in de klas, zo komen we echt al in de kerststemming.

  • 15 December 2008 - 08:11

    Hella:

    Hoi Tessie,
    Ook lekker aan de kerstknutsels!!!???
    Nou, papa,mama,Demie en oma zijn al helemaal in de stemming en begonnen met inpakken!!!!
    Mama probeert je bestellijst in de koffer te krijgen!!!
    Wij wensen je alvast een fijne vakantie, kerst en een knallend begin van het nieuwe jaar in Suriname! Ik probeer te bellen uit Engeland, dus we spreken elkaar als het goed is, volgende week!!!! xxxxxxxx

    p.s. Rhianne is dit jaar de os in het kerstspel!
    Toen ik vroeg wat ze moest doen, zei ze oh ik moet in de stal liggen!!!!
    Goede rol, he!!!

  • 15 December 2008 - 08:15

    Ria:

    Wat een gezellige dingen allemaal.Ik krijg zo ook wel heel veel zin in de kerst.

  • 15 December 2008 - 08:49

    Papa:

    Kerst in de zon, heel vreemd. Maar we komen eraan hoor!! Mijn zwembroek en de zonnebrand is al ingepakt. Nog wel even regencapes kopen heb ik gehoord.

  • 28 December 2008 - 11:42

    Mieke En Klaas:

    prettige jaarwisseling met je hele familie,eten jullie daar ook oliebollen? gr.mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 April 2009

Weer thuis!

26 April 2009

Afscheidsetentjes

05 Maart 2009

Afscheid stage

05 Maart 2009

Galibi

05 Maart 2009

Dierentuin
Tessa

Actief sinds 04 Sept. 2008
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 22211

Voorgaande reizen:

19 September 2008 - 27 Februari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: